سومین جلسه کمیته ماشین آلات و تجهیزات

جلسه سوم کمیته ماشین آلات و تجهیزات با حضور آقایان امیریان، میرزایی و عبادی و خانم نیک وظیفه در محل دفتر آهن آجین برگزار شد. 
در این جلسه مهندس امیریان به فرسوده شدن بسیاری از ماشین آلات و نبود دستگاه های جدید، به عنوان دغدغه های فعالان حوزه معدن اشاره کرد و دلیل اصلی آن را محدودیت و ممنوعیت واردات ماشین آلات مورد نیاز طی سال های گذشته دانست. طبق گفته ایشان جلسات متعدد در وزارت صمت، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و خانه معدن برای حل این موضوع با حضور تشکل های معدنی، انجمن ها و سازندگان ماشین آلات برگزار شده است که در نهایت به تصمیماتی در شفاف سازی توان داخل انجامیده و با توجه به تاکید بر حمایت از تولید داخلی، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی خرید تمام تولید ماشین آلات معدنی را با شرایط موعد تحویل، عهده‌دار شد و روالی جدید به جهت تأمین ماشین آلات معدنی با هدف تسهیل نحوه فرآیند تأمین ماشین آلات معدنی توسط معادن و شفاف سازی در روند صدور مجوزها، ابلاغ گردیده است.
طبق گفتگوی شورای راهبری این کمیته همچنان با بخشنامه مرتبط با ماشین آلات، برخی مشکلات واردات همچنان پابرجاست.
در این جلسه به بررسی برخی از این مشکلات پرداخته شد که به شرح زیر است:
در خصوص دامپتراک اشاره شد که مجوز ورود برای دامپتراکهای بیش از ۳۵ تن آزاد است، همچنین پیرامون ماشین‌آلات حفاری نیز بیان شد باید شاهد آزادسازی کلیه ماشین‌آلات حفاری با توجه به نیاز بسیار بالا با هدف توسعه اکتشافات معدنی باشیم در حالی که در این شیوه‌نامه صرفاً رفع محدودیت واردات برخی ماشین‌آلات حفاری اعلام شده است.
در این جلسه تاکید شد تداوم این مسیر موجبات هدر رفت منابع، کاهش تولید، کاهش صادرات و بعضاً انسداد و از چرخه تولید خارج شدن برخی معادن خصوصا معادن کوچک را در بر خواهد داشت و باید برای آن جاره‌ای اندیشیده شود.
در این جلسه همچنین به ایجاد بولتن داخلی در خصوص ماشین‌آلات تاکید و پیگیریهای اولیه برنامه‌ریزی شد.

پست های مرتبط

پیام بگذارید